Ako sa vo svete [ne]stratiť

Aj toto tu nájdete


Škola, pol života (a semestru v Číne)

OliverOliver

Tak a je to tu. Prešla prvá polovica semestra a skončili sa mi niektoré predmety. Pre niekoho možno bude tento článok nezaujímavý, ale faktom je, že som tu v prvom rade na študijnom pobyte.

Ako v Číne fungujú semestre

Semester na Tsinghua university má šestnásť týždňov a predmety sa rôzne striedajú. Niektoré trvajú štyri týždne, iné polovicu semestra a niektoré celý. Pred príchodom do Číny som mal registrované štyri predmety v prvej polovici a tri v druhej. Prvý týždeň funguje rovnako ako na VŠE, čiže sa dajú predmety ľubovoľne odhlasovať/ zapisovať. Túto možnosť som hneď prvý deň školy využil.

Veľmi som sa tešil na svoju úvodnú hodinu prvý pondelok v Pekingu, ktorá niesla názov Comparative management. Zahraničný profesor, atraktívna téma… to by malo znamenať zaujímavé prednášky a diskusie. Nestalo sa tak. Profesor sa snažil, ale bol extrémne nudný, jeho výklad bol pomalý a vôbec nás do hodiny nezapájal. Aby toho nebolo málo, jeho slajdy boli sto rokov staré a neaktualizované. Vývoj HDP napríklad demonštroval na grafe so začiatkom v roku 2000 a končiacom v 2005. Jeden graf by sa ešte dal zniesť, ale situácia sa opakovala. Táto arogancia  a lenivosť ma však presvedčili, že by to bola strata času a predmet som si odhlásil. Prvá hodina tak bola veľké sklamanie.

Druhý predmet MBA programu na Tsinghua

Prišiel utorok a s ním aj druhá hodina, Human Resources Management and Development vedená čínskou profesorkou. Hodina začala zdĺhavým administratívnym úvodom, ktorý je zbytočný, keďže všetky informácie sa dajú nájsť v sylabuse. Následne začala prednáška, ktorú sa profesorka snažila robiť interaktívnou. Kládla otázky, ktoré sa týkali zamestnancov ktorý sa po Čínskom novom roku nevracajú do zamestnania a spôsobujú tak veľké problémy a smerovali tak skôr na čínskych spolužiakov, ktorí by o tom mali vedieť viac.

Čínski spolužiaci však pozornosť radšej venovali svojim smartfónom a profesorka sa tak uchýlila k „násiliu“ a začala spolužiakov vyvolávať. To si vynútilo pozornosť aj ostatných, ktorí tak aspoň na chvíľu odtrhli oči od obrazoviek. Spolužiaci hovorili k veci, ale ak sa im náhodou zaplietol jazyk, alebo urobili nejaký drobný preklep, ich šikmo-oký kamaráti sa na nich začali smiať na plné ústa. Nieto divu, že sa potom nikto dobrovoľne nehlási, keď ostatní sa správajú takto detinsky a navzájom sa jeden druhému vysmievajú. Toto a ešte „freestylové“ vedenie hodiny, kde si každý robil čo chcel, ma priviedlo k rozhodnutiu si predmet odhlásiť.

Business Čínština so sexy učiteľkou

Áno, odhlásiť si dva predmety je super. Chodiť do školy dva krát za týždeň je paráda, ale to by sa v Prahe vedeniu asi nepáčilo. Musel som tak tieto dva predmety nahradiť niečím iným. Prvá voľba padla na čínštinu, ktorú som mal skoro ráno dva krát do týždňa. Bol to veľmi užitočný predmet, ktorý nás naučil praktické frázy na prežitie v Číne. Osobne by som privítal niečo viacej „challenging“ a naučil sa viac, ale to som mohol aj sám vo vlastnom čase. Keďže v predchádzajúcich dvoch prípadoch učitelia sklamali, poviem vám niečo aj o tejto pani učiteľke.

Predstavte si sexy Číňanku s nohami dlhými od vidím do nevidím, pridajte k tomu vyzývavý outfit, slovník plný flirtu a do výuky čínske slovíčka čo znamenajú „hot“, alebo vetu „mám dvoch frajerov“, a dostanete obrázok ako asi vyzerala naša pani učiteľka. Budete si musieť vystačiť s vašou predstavivosťou, lebo fotku vám pridávať nebudem. A verte mi, že sa ich nazbieralo celkom dosť. Niektorí spolužiaci čo čínštinu nemali zapísanú sa k nám na hodiny prišli pozrieť, či je pravda čo sa o našej „laoshí“ (učiteľ/ka), ako sme ju oslovovali, rozpráva. Tento predmet som si po prvom týždni neodhlásil.

Milované prípadové štúdie

A je tu streda, … do školy zase ísť je treba. Tento krát v rozvrhu pristál predmet s názvom Enterprise Organization and Analysis vedený americkým profesorom. Očakávania som už nemal prehnane vysoké, ale predmet príjemne prekvapil.

Profesor sa skutočne snažil, predmet bol zaujímavý a na každú hodinu sme dostali „case study“, ktorú sme si naštudovali a potom na hodinách rozoberali. Súčasťou hodiny boli aj skupinové prezentácie na témy ktoré profesor vybral. Prvá prezentácia bola na vtedy úplne čerstvú informáciu z Facebooku o kúpe WhatsApp za 19 miliárd dolárov*. Spolužiaci si zvolili netradičnú formu prezentácie a pripravili excelentnú simuláciu, kde simulovali jednanie vedenia Facebooku ako v rámci vedenia, tak aj s CEO WhatsApp a investičným poradcom z banky.

Nebudem zachádzať do detailov a predstavovať prezentácie ostatných, ale po väčšinou to boli výborné výkony na zaujímavé témy. Náš tím bol multi-kulti, a väčšinu ľudí už poznáte. V tíme so mnou bol Brian, Usman, Robin a Francúzka Matilda. My sme si tému mohli vybrať a zvolili sme si MOOC (Massive Open Online Courses), ktorú sme prezentovali práve ako keby sa jednalo o MOOC, po ktorého skončení nasleduje test a najlepší spolužiaci odo mňa dostali aj fejk certifikát ktorý som vytvoril.

(pokračovanie nabudúce)

* BTW Facebook sa poslednú dobu baví skupovaním firiem a po WhatsApp už stihol kúpiť aj ďalšie dve spoločnosti.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Comments 1